Ešte nikdy nemala sladkosť takú horkú chuť...

18.08.2011 10:44

 

Každý, kto ma pozná vie, že mám veľmi rada sladké. Z toho sa stáva obrovský problém, keď je na rade čisté stravovanie a disciplína v diéte. V minulosti som si kupovala alternatívy jedál bez cukru, pila som colu light, a sladkosti s náhradnými sladidlami. Až minulý rok som začala sledovať umelé sladidlá, a až potom som prišla na to, aké nezdravé bolo moje „zdravé stravovanie“. Bola som prekvapená koľko polemík je na tému umelých sladidiel a aký je pomer rizík a výhod.

Na začiatok, chcem definovať čo to náhrada cukru vlastne je: Náhrada cukru je prírodné alebo umelé sladidlo, vyrobené na imitovanie chuti skutočného cukru. S rastúcim počtom diabetikov a obéznych ľudí, sa mnoho krajín rozhodlo otvoriť trh náhradam cukru, ktoré by nepridávali jedlu ďalše kalórie. To spoločnostiam na spracovanie potravín iba zahralo do karát, a nastala epidémia spracovaných potravín a polotovarov.

Umelé sladidlá priniesli spoločnosti možnosť obmedziť cukor, ktorý sa nachádza v mnohých sladkých produktoch a umožnili diabetikom jesť sladkosti bez toho, aby sa dostali do inzulínového šoku. Ešte pred príchodom sukralózy sa na trhu objavili mnohé iné umelé sladidlá ako napríklad, sacharín, aspartám a mnohé ďalšie. Aspartam je obsiahnutý v mnohých sugar-free nápojoch so sladkou chuťou. Jednou z hlavných zložiek aspartámu je metyl-alkohol, ktorý sa mení vplyvom trávenia na formaldehyd, čo je smrteľný neurotoxín. Po tejto informácii si možno niekto povie, že sacharín je lepšou voľbou, no  ZLE! Sacharín je ďalšie umelé sladidlo, sacharín je vlastne kameňo-uhoľný decht. So vzrastahúcou potrebou necukrenývh produktov, potravinársky priemysel pokračuje vo vytváraní podobných produktov.  Po tom, čo svet obehli výskumy zdôrazňujúce pascu umelých sladidiel udrela na trh Sukralóza, ktorá bola považovaná za zdravšiu alternatívu umelých sladidiel, pretože je z 98% čistá a zvyšné 2% tvoria ťažké kovy a arzén. Schopnosť sukralózy maskovať chuť skutočného cukru a znížiť kalórie bola jej kľúčom k úspechu. Sukralóza bola spájaná s mnohými módnymi diétami, známymi ako „bez cukru“ a „nízkosacharidové“ (low-carb), ktoré jej existenciu podporovali a rastie aj v súčasnosti.

Čo samozrejme konzumenti ako ja vôbec nevedeli, že umelé produkty, ktoré prišli na trh spolu so sukralózou vôbec nie sú dobré pre naše zdravie. Ľudia sa bláznili za nízkokaloickými a sugar-free diétami, bez toho, aby rozumeli, ktoré sacharidy sú pre nás zdravé, a ktoré nie.  Sukralóza sa v USA považovala za sladkého anjela, kým cukor za sladkého diabla. Sladkosti sadené sukralózou sa stali medzi ľuďmi veľmi obľúbenými. Žiadne kalórie, bezpečné a sladké? ZLE! Všetko je to o tom, odkiaľ tá energia pochádza, z čoho je produkt vyrobený a ako sa rozkladá v našom tele.

Sukralóza bola vyrobená v roku 1976 britskými vedcami, ktorí vyvíjali nový pesticíd. Je pravda, že 98% sukralózy tvorí čistý cukor, okrem troch hydroxylových skupín, kde sú naviazané tri atómy chlóru.  Práve tým, že v obyčajnom cukre sú chemicky priané tri molekuly chlóru, už to nie je prírodné sladidlo. Že je vyrobená z cukru kontrolný úrad potravín definuje ako prírodné a tým pádom aj bezpečné. Nanešťastie, chemický proces, ktorým cukor prechádza, z neho viac nerobí prírodné sladidlo. Proces, ktorým sa minimalizujú kalórie a vytvára sa tá supersladká chuť je ten istý ako pri výrobe pesticídov.

Tiež som sa naučila aj to, ako sukralóza zapríčiní našu zúfalú chuť na sladké, ktorá je väčšia, ako keby sme jedli skutočný cukor.  Moja skúsenosť je takáto: keď som vysadila z diéty sukralózu, bola pre mňa diéta oveľa lepšie zvládnuteľná. Už som viac nepremýšľala o sladkostiach neustále počas celého dňa. Keď som prestala používať sukrlózu, začala som používať STÉVIU.

Stévia je rastlina, ktorá rastie v Paraguaji. Používala sa oveľa skôr v Japonsku a v Južnej Amerike, než sme my o nej vôbec počuli.  Používa sa na ustálenie krvného cukru, na potlačenie chuti na sladké a ako pomoc pri trávení. Táto rastlinka má sladké listy, neobsahuje však žiadne kalórie a nemá žiaden glykemický index.  Čo z nej robí ideálne sladidlo pre diabetikov. Stévia je naozaj prírodný produkt, z ktorého sa lisuje a koncentruje šťava z listov priamo do fľaštičky, alebo si ju môžete pestovať na okne a lístky si trhať, sušiť a drviť.

Ďalšie zdravé alternatívy sladenia, ktorých kalorická hodnota je nižšia ako pri cukre je sirup z agáve, Turbinado cukor, javorový sirup, or Rapadura cukor.

Dúfam, že už rozumiete rizikám, ktoré so sebou nesú umelé sladidlá a ako sa im dá vyhnúť a pritom si občas dopriať sladkú chuť bez kalórií a hazardovania s vlastným zdravím.